Osoby starsze, chore oraz ci wszyscy, którzy z poważnych powodów nie mogą opuścić domu, na przykład z powodu ograniczeń nałożonych przez władze na okres pandemii, aby zapobiec stłoczeniu wiernych w miejscach świętych, będą mogły uzyskać odpust zupełny pod warunkiem duchowego dołączenia do pozostałych wiernych. Należy przy tym odrzucić wszelkie przywiązanie do grzechu z intencją jak najszybszego spełnienia warunków uzyskania odpustu, czyli przystąpienia do sakramentu pojednania, przyjęcia Komunii oraz modlitwy w intencjach Ojca Świętego oraz odmówienia przed obrazem Jezusa lub Maryi pobożnej modlitwy za zmarłych, na przykład koronki do Miłosierdzia Bożego lub innych modlitw dedykowanych zwykle zmarłym przez wiernych.
Aktualności
Zbiórka zużytego sprzętu
Zbiórka zużytego sprzętu
40 rocznica wizyty Jana Pawła II na Górze św. Anny
Zbiórka zużytego sprzętu
Pomoc dla Ukrainy
poświęcenie pokarmów
Pomoc dla Ukrainy
Zbiórka zużytego sprzętu
Podziękowania
zmarł ks. Henryk Waindzoch
Golgota.
Koronawirus. Nowe informacje.
Podziękowanie.
WIELKI POST.
Kolęda 2020/2021
Życzenia świąteczne.
Pasterka na polanie nie odbędzie się.
List Biskupa Opolskiego na 1. Niedzielę Adwentu 2020.
Zmarł ks. Józef Wojtasek.
Odpust zupełny za zmarłych.
Dekret Penitencjarii Apostolskiej.
Dekret Penitencjarii Apostolskiej na listopadowe święta
Osoby starsze, chore oraz ci wszyscy, którzy z poważnych powodów nie mogą opuścić domu, na przykład z powodu ograniczeń nałożonych przez władze na okres pandemii, aby zapobiec stłoczeniu wiernych w miejscach świętych, będą mogły uzyskać odpust zupełny pod warunkiem duchowego dołączenia do pozostałych wiernych. Należy przy tym odrzucić wszelkie przywiązanie do grzechu z intencją jak najszybszego spełnienia warunków uzyskania odpustu, czyli przystąpienia do sakramentu pojednania, przyjęcia Komunii oraz modlitwy w intencjach Ojca Świętego oraz odmówienia przed obrazem Jezusa lub Maryi pobożnej modlitwy za zmarłych, na przykład koronki do Miłosierdzia Bożego lub innych modlitw dedykowanych zwykle zmarłym przez wiernych.
Zasady profilaktyki przeciw Covid-19 w kościele.
Zaproszenie na nabożeństwa różańcowe.
Biskup opolski odwołuje dyspensę.
Przedłużona dyspensa.
Najważniejsze nowe kwestie to przedłużenie dyspensy ogólnej od obowiązku uczestnictwa we Mszy św. dla wszystkich wiernych przebywających na terenie diecezji opolskiej w niedziele i dni świąteczne do odwołania. Biskup zachęca jednocześnie wiernych (i zaleca to samo księżom w parafiach) do powrotu do pełnego (fizycznego) uczestnictwa we Mszach św., przy zachowaniu odpowiednich środków ochrony osobistej i odległości.
Zezwala także na przeprowadzanie nabożeństw majowych w zwyczajowej formie, także zgodnie z zaleceniami epidemicznymi. Nakazuje nadal śpiewanie suplikacji z prośbą o zachowanie od epidemii, zdrowie i deszcz. Wciąż obowiązuje też zawieszenie procesji (w ich miejsce mają być nabożeństwa).
Nie zastąpi Ciebie nikt.
Więcej wiernych w kościele.
Msza święta za żyjących i zmarłych Stanisławów i Stanisławy.
Akt zawierzenia Bożemu Miłosierdziu.
Boże, Ojcze miłosierny,
który objawiłeś swoją miłość
w Twoim Synu Jezusie Chrystusie,
i wylałeś ją na nas
w Duchu Świętym, Pocieszycielu,
Tobie zawierzamy dziś losy świata
i każdego człowieka.
Pochyl się nad nami grzesznymi,
ulecz naszą słabość,
przezwycięż wszelkie zło,
pozwól wszystkim mieszkańcom ziemi,
doświadczyć Twojego miłosierdzia,
aby w Tobie, trójjedyny Boże,
zawsze odnajdywali źródło nadziei.
Ojcze przedwieczny,
dla bolesnej męki i zmartwychwstania Twojego Syna,
miej miłosierdzie dla nas i całego świata!
Amen
Jan Paweł II
Kraków-Łagiewniki, 17.08.2002 r.
Akt zawierzenia
Bożemu Miłosierdziu
Wszechmogący Boże, w obliczu pandemii, która dotknęła
ludzkość, z nową gorliwością odnawiamy akt zawierzenia
Twojemu miłosierdziu, dokonany przez św. Jana Pawła II. Tobie,
miłosierny Ojcze, zawierzamy losy świata i każdego człowieka.
Do Ciebie z pokorą wołamy. Błogosław wszystkim, którzy trudzą
się, aby chorzy byli leczeni, a zdrowi chronieni przed
zakażeniem. Przywróć zdrowie dotkniętym chorobą, dodaj
cierpliwości przeżywającym kwarantannę,
a zmarłych przyjmij do swego domu.
Umocnij w ludziach zdrowych poczucie odpowiedzialności
za siebie i innych, aby przestrzegali koniecznych ograniczeń,
a potrzebującym nieśli pomoc. Odnów naszą wiarę, abyśmy
trudne chwile przeżywali z Chrystusem, Twoim Synem, który dla
nas stał się człowiekiem i jest z nami każdego dnia.
Wylej swego Ducha na nasz naród i na cały świat, aby ci, których
zjednoczyła walka z chorobą, zjednoczyli się także w uwielbieniu
Ciebie, Stwórcy wszechświata i gorliwie walczyli również z
wirusem grzechu, który niszczy ludzkie serca.
Ojcze przedwieczny, dla bolesnej męki i zmartwychwstania
Twojego Syna miej miłosierdzie dla nas i całego świata. Maryjo,
Matko Miłosierdzia, módl się za nami.
Św. Janie Pawle II, św. Faustyno i wszyscy święci,
módlcie się za nami.
Słowo Pasterskie Biskupa Opolskiego na II Niedzielę Wielkanocną 2020
Modlitwa o zdrowie za wstawiennictwem św. Rocha.
Przebieg Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy w Diecezji Opolskiej.
Nr 12/2020/A/KNC-K
DEKRET
o przebiegu Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy w Diecezji Opolskiej
W trosce o zdrowie wiernych w obliczu rozprzestrzeniającej się pandemii i w nawiązaniu do „Dekretu w okresie COVID-19 II” Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z dnia 25 marca 2020 roku, „Noty Penitencjarii Apostolskiej odnośnie sakramentu pojednania w obecnej sytuacji pandemii” z dnia 20 marca 2020 roku, „Wskazań Prezydium KEP dla biskupów odnośnie do sprawowania czynności liturgicznych w najbliższych tygodniach” z dnia 21 marca 2020 roku, „Reskryptu Kongregacji ds. Kultu Bożego z dnia 17 lutego 1997 roku (Prot. n. 353/97/L) oraz do „Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia czasowych ograniczeń nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii” z dnia 31 marca 2020 roku (Dz.U. 2020 poz. 566), pozostawiając w mocy przepisy mojego Dekretu z dnia 24 marca br. (nr 10/2020/A/KNC-K), jeśli tylko nie są sprzeczne z tym, co poniżej, w Wielkim Tygodniu i Oktawie Wielkanocy na terenie Diecezji Opolskiej postanawiam, co następuje.
Rozdział I
ZASADY OGÓLNE
- Liturgię Świętego Triduum Paschalnego wolno sprawować jedynie w kościołach parafialnych, przy których rezyduje proboszcz. Nie dotyczy to wspólnot zakonnych i z nimi zrównanych.
- Do Wielkiej Środy włącznie w liturgii poza celebransem i usługującymi może brać udział nie więcej niż pięciu wiernych. W tym czasie nie zaleca się koncelebry. Należy rozważyć, czy każdy z kapłanów nie powinien odprawiać Mszy oddzielnie, by zawsze mogło uczestniczyć w niej pięć osób z grona tych, którzy zamówili intencję. Jeśli Msza będzie koncelebrowana, to należy pamiętać, że naczyń liturgicznych tak w zakrystii, jak przy ołtarzu, powinien dotykać jedynie główny celebrans. Krew Pańską koncelebransi przyjmują przez zanurzenie. Główny celebrans spożywa ostatni, jako jedyny pijąc z kielicha. On też dokonuje puryfikacji.
- Od Mszy Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek do obrzędów Wigilii Paschalnej włącznie czynności liturgiczne należy sprawować bez udziału ludu (sine populo). Poza celebransem/celebransami może w nich uczestniczyć nie więcej niż pięciu usługujących, którzy mają być pełnoletni. W czasie obrzędów liturgicznych kościół powinien pozostawać zamknięty. Dla uniknięcia trudności, kościół należy zamknąć nie później niż na godzinę przed rozpoczęciem celebracji.
- Od Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego, czyli od dnia 12 kwietnia br., do odwołania, w obrzędach religijnych może brać udział nie więcej niż pięćdziesiąt osób równocześnie, wliczając w to celebransa i usługujących.
- Do proboszczów i rektorów kościołów należy pilne przestrzeganie, by podczas sprawowania kultu Bożego w kościele i jego otoczeniu nie znajdowało się więcej osób niż jest w danym czasie dozwolone. Z tego też powodu ich roztropnemu rozeznaniu powierzam decyzję, czy w dni od Wielkiego Czwartku do Wielkiej Soboty powierzone ich pieczy świątynie powinny pozostawać w ciągu dnia otwarte. W tych dniach zawieszam też adorację, nakazaną Dekretem z dnia 24 marca br.
- Należy rozważyć tam, gdzie to możliwe, czy w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego, Poniedziałek Wielkanocny oraz w II Niedzielę Wielkanocną nie zwiększyć liczby Mszy świętych, korzystając z uprawnienia do binacji i trynacji, a nawet kwadrynacji, by umożliwić jak największej liczbie wiernych uczestnictwo w świątecznej Eucharystii.
- Należy przypominać wiernym, że aż do odwołania w mocy pozostaje dyspensa od obowiązku uczestnictwa we Mszy świętej niedzielnej i świątecznej, a czas Komunii wielkanocnej trwa od Środy Popielcowej do Niedzieli Trójcy Przenajświętszej włącznie.
- Zakazane są wszelkie procesje i pokropienia.
- W Triduum Paschalne spowiedź możliwa jest jedynie po wcześniejszym telefonicznym umówieniu. Należy zachęcać wiernych do aktu żalu doskonałego. W tym celu należy umieścić w gablotce, a także w gazetce parafialnej i na ławkach w kościele informację o nim, przygotowaną przez Kurię.
- Do Wielkiej Środy włącznie i od Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego do odwołania podtrzymuję nakaz codziennego wystawiania Najświętszego Sakramentu na co najmniej godzinę, by umożliwić wiernym, którzy tego pragną, przystąpienie do Komunii świętej także poza Mszą świętą. Godziną rozpoczęcia adoracji winna być Godzina Miłosierdzia. Przypomina się, że przed rozdzielaniem Komunii świętej należy zdezynfekować ręce.
- Powinno się unikać w tym czasie udzielania chrztu, jednak nie należy go odmawiać. Namaszczenia powinno się wykonywać w jednorazowych rękawiczkach bądź za pomocą pędzelka czy patyczka kosmetycznego, przy czym nadal zakazuje się odwiedzin chorych poza niebezpieczeństwem śmierci.
- Należy zachęcać wiernych do duchowego uczestnictwa w obrzędach Wielkiego Tygodnia poprzez środki masowego przekazu.
- W przypadku Seminarium, klasztorów i wspólnot zakonnych należy stosować się do wskazówek zawartych w niniejszym Dekrecie, z zastrzeżeniem, że domowników nie obowiązują ograniczenia dotyczące liczby uczestników zgromadzeń. Zabrania się jednak dopuszczać do liturgii kogokolwiek z zewnątrz.
Rozdział II
PRZEBIEG WIELKIEGO TYGODNIA I WIELKANOCY
§ 1. Niedziela Palmowa
- Upamiętnienie wjazdu Pana Jezusa do Jerozolimy powinno być obchodzone wewnątrz kościoła. Należy zastosować trzecią formę przewidzianą przez Mszał Rzymski, czyli zwykłe wejście. W liturgii biskupiej można zastosować formę drugą.
- Poświęcenie palm odbywa się jedynie podczas obrzędów, bez pokropienia ich wodą.
§ 2. Wielki Czwartek
- Msza krzyżma i Emaus kapłańskie zostają połączone i przeniesione na późniejszy termin. W związku z tym należy zachować oleje poświęcone w roku ubiegłym. W razie potrzeby olej chorych można poświęcić zgodnie z obrzędem zawartym w rytuale sakramentu namaszczenia chorych.
- Opuszcza się opcjonalny obrzęd umywania nóg.
- Nie buduje się Ciemnicy i nie urządza w niej adoracji. Nie dotyczy to wspólnot zakonnych i z nimi zrównanych. Liturgię kończy Modlitwa po Komunii. Najświętszy Sakrament pozostawia się w tabernakulum. Po zakończeniu Mszy Wieczerzy Pańskiej obnaża się ołtarz.
- Jeśli w tym dniu któryś z kapłanów nie może odprawiać Mszy Wieczerzy Pańskiej w kościele, to wyjątkowo zezwala mu się odprawiać w innym odpowiednim miejscu.
§ 3. Wielki Piątek
- Zachęca się do odprawiania Drogi Krzyżowej, zwłaszcza tam, gdzie jest ona transmitowana.
- Adoracja krzyża odbywa się w ten sposób, że jedynie (główny) celebrans oddaje mu cześć przez pocałunek, pozostali przez przyklęknięcie. Następnie, po chwili ciszy, krzyż należy unieść i wobec niego odśpiewać suplikacje. Krzyż może w tym czasie trzymać jeden
z usługujących. - Liturgię kończy Modlitwa po Komunii. Po zakończonych obrzędach obnaża się ołtarz,
a Najświętszy Sakrament pozostawia się w tabernakulum. - Roztropnemu rozeznaniu proboszczów i rektorów kościołów powierzam kwestię budowania Bożego Grobu i urządzania adoracji przy nim. Tam, gdzie Boży Grób zostanie zbudowany, nie zezwala się na adorację przy nim w Wielki Piątek bezpośrednio po zakończeniu obrzędów, za wyjątkiem wspólnot zakonnych i zrównanych z nimi.
- Dziś i w Wielką Sobotę zabrania się, jak to jest w zwyczaju, udostępniać wiernym krzyża do adoracji w taki sposób, aby mogli go dotykać czy całować. Krzyż powinien pozostawać na ołtarzu albo obok niego, a hołd należy mu oddawać poprzez głęboki pokłon bądź przyklęknięcie.
§ 4. Wielka Sobota
- Tam, gdzie zbudowano Boży Grób, zezwala się na całodzienną adorację przy nim bez podawania jej zwyczajowego planu. Można jednak wyznaczyć dyżury grupom, liczącym nie więcej niż pięć osób.
- Zabrania się zwyczajowego poświęcania pokarmów. Należy zachęcać wiernych, aby przez modlitwę pobłogosławił je ojciec, matka bądź inna wierząca osoba w rodzinie przed śniadaniem wielkanocnym. Odpowiedni obrzęd znajduje się w „Drodze do Nieba” (nr 77).
§ 5. Wigilia Paschalna
- Liturgię Wigilii Paschalnej wolno sprawować jedynie w kościołach parafialnych oraz, wyjątkowo, we wspólnotach zakonnych i z nimi zrównanych.
- W Liturgii Światła opuszcza się poświęcenie ognia przed kościołem, a w Liturgii Chrzcielnej poświęcenie źródła chrzcielnego czy wody do pokropienia. Należy zachować jedynie odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych.
- W parafiach, gdzie procesja rezurekcyjna ma zwykle miejsce po zakończeniu obrzędów Wigilii Paschalnej, należy po modlitwie pokomunijnej wystawić Najświętszy Sakrament na ołtarzu, po czym, pomijając procesję, odśpiewać Te Deum i udzielić sakramentalnego błogosławieństwa.
§ 6. Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego
- W parafiach, gdzie procesja rezurekcyjna zwyczajowo ma miejsce rano, należy Najświętszy Sakrament wystawić przed Mszą przy Bożym Grobie, jeśli został wzniesiony, (jeśli nie budowano go, wystawienie należy zrobić na ołtarzu), zachować zwyczajowe śpiewy i pomijając procesję, zakończyć je Te Deum, udzielić błogosławieństwa sakramentalnego, a Mszę rozpocząć od Gloria.
- Należy odprawić świąteczne Nieszpory.
Rozdział III
PRZEPISY KOŃCOWE
- Odwołuję mój Dekret o przebiegu Wielkiego Tygodnia z 30 marca 2020 roku (nr 11/2020/A/KNC-K).
- Kuria diecezjalna w Wielkim Tygodniu będzie przyjmować petentów do Wielkiej Środy włącznie od 9.00 do 13.00, a po Wielkanocy od środy w jej Oktawie w tych samych godzinach. W kurii należy stawiać się osobiście jedynie w sprawach, które bezwzględnie tego wymagają.
- W razie jakichkolwiek wątpliwości czy trudności interpretacyjnych w rozumieniu zapisów niniejszego Dekretu należy zwrócić się do Biskupa Opolskiego, do którego należy autentyczna interpretacja wydawanego przez niego prawa, a także do tych, którym w tej szczególnej sytuacji ją powierzył, tj. do wikariuszy generalnych, wikariusza biskupiego ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, kanclerza, dyrektora Wydziału Duszpasterskiego i oficjała, dostępnych drogą służbowego maila.
- Z uwagi na dynamiczną sytuację w kraju niniejsze zarządzenia mogą ulec zmianie. Proszę duszpasterzy o częstsze sprawdzanie służbowej poczty elektronicznej.
Na owocne przeżywanie misteriów męki, śmierci i chwalebnego zmartwychwstania Pana naszego Jezusa Chrystusa wszystkim z serca błogosławię.
KANCLERZ KURII BISKUP OPOLSKI
ks. Wojciech Lippa + Andrzej Czaja
Triduum Paschalne.
Opole, dnia 30 marca 2020 roku
Nr 11/2020/A/KNC-K
DEKRET
W trosce o zdrowie wiernych w obliczu rozprzestrzeniającej się pandemii i w nawiązaniu do „Dekretu w okresie COVID-19 II” Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z dnia 25 marca 2020 roku, „Noty Penitencjarii Apostolskiej odnośnie sakramentu pojednania w obecnej sytuacji pandemii” z dnia 20 marca 2020 roku, „Wskazań Prezydium KEP dla biskupów odnośnie do sprawowania czynności liturgicznych w najbliższych tygodniach” z dnia 21 marca 2020 roku, „Zarządzenia Rady Stałej KEP” (nr 1/2020 z dnia 12 marca 2020 roku) oraz do „Rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej stanu epidemii” z dnia 24 marca 2020 roku (Dz.U. 2020 poz. 522), pozostawiając w mocy przepisy mojego Dekretu z dnia 24 marca br. (nr 10/2020/A/KNC-K), jeśli tylko nie są sprzeczne z tym, co poniżej, w Wielkim Tygodniu na terenie Diecezji Opolskiej postanawiam, co następuje.
Rozdział I
ZASADY OGÓLNE
- Do Wielkiej Środy włącznie należy pilnować, aby w liturgii poza celebransem i usługującymi brało udział nie więcej niż pięciu wiernych. W tym czasie nie zaleca się koncelebry. Należy rozważyć, czy każdy z kapłanów nie powinien odprawiać Mszy oddzielnie, by zawsze mogło uczestniczyć w niej pięć osób z grona tych, którzy zamówili intencję. Jeśli Msza będzie koncelebrowana, to należy pamiętać, że naczyń liturgicznych tak w zakrystii, jak przy ołtarzu, powinien dotykać jedynie główny celebrans. Krew Pańską koncelebransi przyjmują przez zanurzenie. Główny celebrans spożywa ostatni, jako jedyny pijąc z kielicha. On też dokonuje puryfikacji.
- Od Mszy Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek do obrzędów Wigilii Paschalnej włącznie czynności liturgiczne należy sprawować bez udziału ludu (sine populo). Poza celebransem/celebransami może w nich uczestniczyć nie więcej niż pięciu usługujących, którzy mają być pełnoletni. W czasie obrzędów liturgicznych kościół powinien pozostawać zamknięty. Dla uniknięcia trudności, kościół należy zamknąć nie później niż na godzinę przed rozpoczęciem celebracji.
- W przypadku Seminarium, klasztorów i wspólnot zakonnych należy stosować się do wskazówek zawartych w niniejszym Dekrecie, z zastrzeżeniem, że wedle aktualnej interpretacji dokumentów państwowych domowników nie obowiązują ograniczenia dotyczące liczby uczestników zgromadzeń. Zabrania się jednak dopuszczać do liturgii kogokolwiek z zewnątrz.
- W czasie Wielkiego Tygodnia zakazane są procesje i pokropienia.
- W Triduum Paschalne spowiedź możliwa jest jedynie po wcześniejszym telefonicznym umówieniu. Należy zachęcać wiernych do aktu żalu doskonałego. W tym celu należy umieścić w gablotce, a także w gazetce parafialnej i na ławkach w kościele informację o nim, przygotowaną przez Kurię.
- Namaszczenia powinno się wykonywać w jednorazowych rękawiczkach bądź za pomocą pędzelka czy patyczka kosmetycznego, przy czym zakazuje się odwiedzin chorych poza niebezpieczeństwem śmierci.
- Należy zachęcać wiernych do duchowego uczestnictwa w obrzędach Wielkiego Tygodnia poprzez środki masowego przekazu. Liturgia Triduum Paschalnego z katedry opolskiej będzie transmitowana przez TVP3 Opole.
Rozdział II
PRZEBIEG WIELKIEGO TYGODNIA I WIGILII PASCHALNEJ
§ 1. Niedziela Palmowa
- Upamiętnienie wjazdu Pana Jezusa do Jerozolimy powinno być obchodzone wewnątrz kościoła. Należy zastosować trzecią formę przewidzianą przez Mszał Rzymski, czyli zwykłe wejście.
- Poświęcenie palm odbywa się jedynie podczas obrzędów, bez pokropienia ich wodą.
§ 2. Wielki Czwartek
- Msza krzyżma i Emaus kapłańskie zostają połączone i przeniesione na późniejszy termin. W związku z tym należy zachować oleje poświęcone w roku ubiegłym. W razie potrzeby olej chorych można poświęcić zgodnie z obrzędem zawartym w rytuale sakramentu namaszczenia chorych.
- Opuszcza się opcjonalny obrzęd umywania nóg.
- Nie buduje się Ciemnicy i nie urządza w niej adoracji. Nie dotyczy to wspólnot zakonnych
i z nimi zrównanych. Liturgię kończy Modlitwa po Komunii. Po zakończeniu Mszy Wieczerzy Pańskiej obnaża się ołtarz, a Najświętszy Sakrament pozostawia się w tabernakulum. - Jeśli w tym dniu któryś z kapłanów nie może odprawiać Mszy Wieczerzy Pańskiej w kościele, to wyjątkowo zezwala mu się odprawiać w innym odpowiednim miejscu.
§ 3. Wielki Piątek
- W Modlitwie Powszechnej jako przedostatniego należy użyć następującego wezwania:
Kantor: Módlmy się za całą ludzkość, * która cierpi w wyniku szerzącej się epidemii, * za wszystkich bezradnych i zagubionych, * za chorych i tych, którzy ofiarnie niosą im pomoc * oraz za zmarłych.
Celebrans: Módlmy się. (Po chwili ciszy): Wszechmogący, wieczny Boże, wejrzyj łaskawie na udręczoną rodzinę ludzką, szukającą w Tobie ocalenia; † zatrzymaj szerzącą się grozę choroby i śmierci, * aby wszyscy mogli się na nowo radować darami Twojej łaski. Przez Chrystusa, Pana naszego.
Usługujący: Amen.
2. Adoracja krzyża odbywa się w ten sposób, że jedynie (główny) celebrans oddaje mu cześć przez pocałunek, pozostali przez przyklęknięcie. Następnie, po chwili ciszy, krzyż należy unieść i wobec niego odśpiewać suplikacje. Krzyż może w tym czasie trzymać jeden z usługujących.
3. Liturgię kończy Modlitwa po Komunii. Po zakończonych obrzędach obnaża się ołtarz, a Najświętszy Sakrament pozostawia się w tabernakulum. Buduje się skromny Boży Grób, jednak nie zezwala się na adorację przy nim w Wielki Piątek bezpośrednio po zakończeniu obrzędów, za wyjątkiem wspólnot zakonnych i zrównanych z nimi.
§ 4. Wielka Sobota
- Należy urządzić całodzienną adorację przy Bożym Grobie, bez podawania jej zwyczajowego planu. Można jednak wyznaczyć dyżury grupom, liczącym nie więcej niż pięć osób. Kościół powinien pozostawać otwarty.
- Zabrania się zwyczajowego poświęcania pokarmów. Należy zachęcać wiernych, aby przez modlitwę pobłogosławił je ojciec, matka bądź inna wierząca osoba w rodzinie przed śniadaniem wielkanocnym. Odpowiedni obrzęd znajduje się w „Drodze do Nieba” (nr 77).
§ 5. Wigilia Paschalna
- Liturgię Wigilii Paschalnej wolno sprawować jedynie w kościołach parafialnych oraz, wyjątkowo, we wspólnotach zakonnych i z nimi zrównanych.
- W Liturgii Światła opuszcza się poświęcenie ognia przed kościołem, a w Liturgii Chrzcielnej poświęcenie źródła chrzcielnego czy wody do pokropienia. Należy zachować jedynie odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych.
- W parafiach, gdzie procesja rezurekcyjna ma zwykle miejsce po zakończeniu obrzędów Wigilii Paschalnej, należy po modlitwie pokomunijnej wystawić Najświętszy Sakrament, po czym, pomijając procesję, odśpiewać Te Deum i udzielić sakramentalnego błogosławieństwa.
Rozdział III
PRZEPISY KOŃCOWE
- Kuria diecezjalna w Wielkim Tygodniu będzie czynna do Wielkiej Środy włącznie od 9.00 do 13.00.
- W razie jakichkolwiek wątpliwości czy trudności interpretacyjnych w rozumieniu zapisów niniejszego Dekretu należy zwrócić się do Biskupa Opolskiego, do którego należy autentyczna interpretacja wydawanego przez niego prawa, a także do tych, którym w tej szczególnej sytuacji ją powierzył, tj. do wikariuszy generalnych, wikariusza biskupiego ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, kanclerza, dyrektora Wydziału Duszpasterskiego i oficjała, dostępnych drogą służbowego maila.
- Dekret dotyczący Wielkanocy i jej Oktawy zostanie wydany w późniejszym terminie.
- Z uwagi na dynamiczną sytuację w kraju niniejsze zarządzenia mogą ulec zmianie. Proszę duszpasterzy o częstsze sprawdzanie służbowej poczty elektronicznej.
Na owocne przeżywanie misteriów męki, śmierci i chwalebnego zmartwychwstania Pana naszego Jezusa Chrystusa wszystkim z serca błogosławię.
KANCLERZ KURII BISKUP OPOLSKI
ks. Wojciech Lippa + Andrzej Czaja
Msza święta w telewizji i internecie.
Wiele osób w internecie pyta, jak zachowywać się podczas niedzielnej mszy św. , w której uczestniczą przez pośrednictwo mediów. Zapytaliśmy sekretarza biskupa opolskiego.
Odkąd z powodu epidemii koronawirusa dostęp do udziału w liturgii w kościele został ograniczony wcześniej do 50 osób, a obecnie do zaledwie pięciu, w praktyce niemal wszyscy wierni zdani są na udział w mszy przez środki przekazu.
Taki stan może trwać jeszcze przez wiele tygodni.
- Myślę, że nie ma powodu, by klękać, uczestnicząc w mszy św. przez pośrednictwo telewizji czy internetu – mówi ks. dr Joachim Kobienia, sekretarz biskupa opolskiego. - Klękamy przed Najświętszym Sakramentem, którego w sposób realny w telewizorze czy w komputerze nie ma. Więc i klękać nie ma przed kim. Jeśli ktoś ma taką wewnętrzną potrzebę, może w najważniejszych momentach liturgii, np. podczas czytania Ewangelii lub podczas przeistoczenia wstać, okazując szacunek Panu Jezusowi i to absolutnie wystarczy.
Ks. Kobienia zachęca równocześnie, by taki – z konieczności niepełny – udział w mszy wykorzystać jak najlepiej.
- Na pewno nie byłoby dobrze, gdybyśmy oglądali transmisję mszy św. w telewizji jak wieczorny film, leżąc na tapczanie i popijając herbatkę. Starajmy się być nie tylko widzami, ale także uczestnikami. Jeśli podawane są tytuły i numery pieśni – w wielu parafiach się tak robi – warto się włączyć we wspólny śpiew. Podobnie możemy, także gromadząc się całą rodziną – razem modlitwy należące do liturgii odmawiać. Na pewno – zwłaszcza przy braku dostępu do świątyń – warto takie zdalne uczestnictwo traktować jak najbardziej poważnie, łącząc się duchowo z tymi, którzy tę mszę św. celebrują i w niej w świątyni uczestniczą.
Zmarł ks. Stanislav Lekavý.
Życzenia.
Zaproszenie na Pasterkę.
Godzina Łaski.
Adwent.
Październik miesiącem różańca świętego.
Intencje mszalne.
Zaproszenie.
Msza święta niedzielna w Cichej Dolinie.
Zmarł Ks. Biskup Jan Bagiński.
Msza św. dla czcicieli św. Stanisława.
Post w oktawie wielkanocnej nie obowiązuje.
Święte Triduum Paschalne.
Rekolekcje Wielkopostne.
Rozmowa na dzień dobry.
Zaproszenie na pasterkę.
Zaproszenie na Roraty.
Świece Caritas - Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom.
Uroczystość Wszystkich Świętych.
Zaproszenie na nabożeństwa różańcowe.
Zaproszenie na Dożynki Gminne do Jarnołtówka.
VI procesja wokół góry św. Rocha w Zlatych Horach.
Dla tych którym za gorąco...
Intencje mszalne.
Jubileusz w Kamieniu Śląskim.
Srebrny Jubileusz w Kamieni Śląskim.
TE DEUM LAUDAMUS
WSZYSTKIM ZA WSZYSTKO SERDECZNE "BÓG ZAPŁAĆ"
Zaproszenie na Jubileusz Kapłański.
Msza św. Jubileuszowa
16.06.2018 r.
Godzina 11.00
Kościół parafialny w Jarnołtówku.
Dzień Matki.
Zaproszenie na wystawę.
Nabożeństwa majowe.
UROCZYSTOŚĆ ŚW.STANISŁAWA, BISKUPA I MĘCZENNIKA.
Zaproszenie do ośrodka ZŁOTE BORKI.
Konwent Wielkanocny.
Błogosławieństwo pokarmów wielkanocnych w Cichej Dolinie w Pokrzywnej.
Ks. Krzysztof Grzywocz - Dlaczego Wielki Post?
Czarny humor - ks. Pawlukiewicz, ks. Kowalski.
Litania do Najświętszej Maryi Panny do odmawiania we wszelkich utrapieniach
Jednego z pierwszych tłumaczeń tej litanii na język polski dokonał Jan Góra OP. (cyt, za Deon.pl)
Życzenia.
ks. Jerzy
Światło Betlejemskie w Jarnołtówku.
Zaproszenie na Pasterkę w Cichej Dolinie - 2017
Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom.
duże - 12,00 zł, małe - 5,00 zł
oraz opłatki na wigilijny stół.